Projekty i programy

 Miasteczko rowerowe

W ramach projektu: Miasto Białystok realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich "Zakup doposażenia z zakresu ruchu drogowego dla szkół podstawowych w Białymstoku" przypominamy i poznajemy przepisy ruchu drogowego, doskonalimy jazdę na rowerze, korzystamy z symulatora jazdy i mobilnego miasteczka rowerowego.

ruch_drogowy (5).jpg ruch_drogowy (2).jpg ruch_drogowy (17).jpg ruch_drogowy (5).jpg

 


  • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 - 2025

  • Nasza szkoła realizuje Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Zadanie to jest finansowane ze środków publicznych otrzymanych za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego z budżetu państwa w ramach realizacji Priorytetu 3  Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025. Szkoła przystąpiła do tego programu, co pozwoli nam uzupełnić księgozbiór o kolejne nowości wydawnicze i lektury. Głównym celem projektu jest  poprawa stanu czytelnictwa w Polsce oraz  rozwijanie zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.

    Projekt realizowany będzie w naszej szkole do końca 2023 r. - czekają nas więc projekty czytelnicze oraz konkursy biblioteczne.
    Serdecznie zapraszamy do biblioteki!

 

  • Międzynarodowy projekt edukacyjny „Wirtualne podróże”

  • Uczniowie z klasy 3a w roku szkolnym 2021/2022 biorą udział w Międzynarodowym projekcie edukacyjnym „Wirtualne podróże”, którego organizatorem jest p. Sabina Piłat i Nauka w plecaku. Udział w projekcie umożliwia uczestnictwo w lekcjach na żywo, w czasie których prezentowane są filmy i ciekawostki z podróży. Projekt zakłada wykonanie 3 zadań obowiązkowych: stworzenie grupowej mapy świata dowolną techniką, prowadzenie przez każde dziecko „Albumu wirtualnego podróżnika” i wykonanie interaktywnej książki „Mój świat”. Wymagane są również zadania dodatkowe zawierające się w jednym z czterech kręgów: moja miejscowość, mój kraj, mój kontynent, mój świat. Projekt ma na celu pobudzenie aktywności poznawczej dzieci poprzez udział we wspólnych działaniach.

    CERTYFIKAT KLASA
    Katarzyna Moroz


  • Międzynarodowy projekt edukacyjny "Kreatywne prace plastyczne"

  •  

    Międzynarodowy projekt edukacyjny „Kreatywne prace plastyczne” realizowany jest w roku szkolnym 2021/2022 przez klasę 3a. To doskonały sposób na zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia sztuki, wyzwalania ekspresji twórczej oraz kreatywności dzieci poprzez działania plastyczne. Stanowi doskonały sposób na popandemiczną arteterapię rozwojową dzieci oraz profilaktykę zdrowia. Projekt pozwala na rozwijanie samodzielności, wzmacnia poczucie sprawczości i wiary we własne możliwości. Zaspokaja naturalną potrzebę tworzenia, polisensorycznego poznawania i aktywności plastycznej w zakresie eksperymentowania z różnymi materiałami, narzędziami i technikami plastycznymi. Dzieci w przeciągu tego roku mają za zadanie wykonać 9 prac.

    Certyfikat Kreatywne Prace Plastyczne


  • Skarby Bałtyku

     Skarby Bałtyku – to projekt edukacyjny mający na celu edukację na temat Bałtyku, ryb w nim żyjących, a także zasad zdrowego odżywiania się. Klasa 3 a podjęła wyzwanie i wybrała się na wyprawę w głąb Bałtyku. 

 

  • Co zyskaliśmy?
    - dowiedzieliśmy się skąd się wzięło Morze Bałtyckie;
    - poznaliśmy ryby bałtyckie oraz ich wyjątkowe zwyczaje;
    - poznaliśmy wartości odżywcze ryb;
    - wykonaliśmy wielkoformatową pracę plastyczną;
    - wzięliśmy udział w konkursie i zostaliśmy nagrodzeni pięknie wydanymi książkami oraz dyplomami.

Skarby Bałtyku


  • Ogólnopolski projekt edukacyjny "Z darami natury świat nie jest ponury!"

    W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie z klasy 3 a uczestniczą w Ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Z darami natury świat nie jest ponury!”. Głównym celem jest kształtowanie postaw proekologicznych, pobudzanie kreatywności dzieci i nauczycieli oraz zapoznanie z ideą zero waste. Wykonując zadania w ramach projektu dzieci poznają rzeczywistość przyrodniczą poprzez obserwowanie, eksperymentowanie i odkrywanie. Rozwijają umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów przyrodniczych, a także uczą się racjonalnego wykorzystywania zasobów przyrody oraz odpowiedzialności za dokonywanie odpowiednich wyborów.

    Ceryufikat Z darami natury


     Razem dla Edukacji


    Nasza szkoła we współpracy z Suderwską Szkołą Podstawową na Litwie realizowała od października 2021 r. projekt "Razem dla Edukacji". Uczniowie z obu szkół wyjechali w dniach 2-3 grudnia na wycieczkę do Lublina, gdzie mieli okazję zwiedzić piękną starówkę. Szczególną atrakcją, która nie pozwoliła marznąć w grudniowy wieczór, okazała się gra miejska. Dzięki niej młodzież poznała historię i legendy Lublina. Po kolacji wszyscy mieli czas na zabawę integracyjną. Kolejny dzień przyniósł także sporo atrakcji, ponieważ warsztaty historyczne pod hasłem "My spod biało-czerwonej" odbywały się nie tylko w budynku ośrodka, ale także na świeżym powietrzu w formie gry terenowej. W sobotę goście z Litwy odwiedzili Epi-Centrum Nauki w Białymstoku.

    Grupa nauczycieli z naszej szkoły w dniach 10-12 grudnia odwiedziła Suderwską Szkołę Podstawową, aby wymienić się informacjami na temat dobrych praktyk w pracy z uczniami, a także wziąć udział w warsztatach "Aktywizowanie ucznia w nauczaniu zdalnym". Dodatkową atrakcją było zwiedzanie Wilna.

    Efektem wspólnych spotkań i pracy młodzieży pod kierunkiem nauczycieli jest "Niecodzienny przewodnik po Wileńszczyźnie" oraz słuchowisko radiowe.

     

    Suderwa1 Suderwa2 Suderwa3 Suderwa4

    Wizyta w Suderwie
            

    Suderwa5 Suderwa6 Suderwa7


    Warsztaty dziennikarskie "My spod Biało-Czerwonej"  w ramach projektu "Razem dla edukacji".


    Na zajęciach uczniowie realizowali nadrzędny cel dotyczący uświadomienia sobie roli publicystyki w życiu społeczeństwa oraz znaczenia dorobku wybranych publicystów. Warsztaty oscylowały wokół podstawowych pojęć związanych z dziennikarstwem oraz publicystyką, m.in. publisyta, dziennikarz, dziennikarstwo prasowe, etyka dziennikarska, warsztat dziennikarski.
    Uczniowie ćwiczyli tworzenie tekstów publicystycznych zaproponowanych przez nauczyciela. Poznali specyfikę różnych gatunków dziennikarskich: publicystycznych i informacyjnych, m.in. news, komentarz, relacja, artykuł, felieton, reportaż. Utrwalali pojęcia związane z kompozycją tekstu prasowego: tytuł, podtytuł, lead. Głównym efektem spotkań było przekształcenie tekstu literackiego, uznanej białostockiej pisarki, Agnieszki Suchowierskiej "Miasto ze złotym sercem" w słuchowisko.


    • Projekty edukacyjne Fundacji Uniwersytetu Dzieci

    • Od pięciu lat uczniowie klas I - III biorą udział w realizacji projektów edukacyjnych Fundacji Uniwersytetu Dzieci, m.in. „Technologie z klasą”, „Mali detektywi”, „Czy wiesz, jak żyje jeż?”, „Mali matematycy. Gdzie kryje się matematyka?”, „Ciekawscy trzecioklasiści. Dlaczego wszystkie pytania są dobre?”, „Jakie tajemnice kryje świat wokół nas?”, „Matematyka z klasą”. Uczestnicząc w zajęciach, dzieci rozwijają umiejętności matematyczne, przyrodnicze i informatyczne. Wspólnie z ekspertami z różnych dziedzin wiedzy odkrywają tajemnice nauki. Trenują pracę w grupie i ćwiczą kompetencje społeczne. Uczą się twórczego rozwiązywania problemów. Wiedzę zdobywają poprzez doświadczenie i samodzielność.

      Mali matematycy

      Ciekawscy trzecioklasiści. Dlaczego wszystkie pytania są dobry?

      W roku szkolnym 2021/2022 klasa 3a brała udział w projekcie edukacyjnym Fundacji Uniwersytetu Dzieci pt.: „Ciekawscy trzecioklasiści. Dlaczego wszystkie pytania są dobry?”
      Dzięki udziałowi uczniowie:
      - rozwinęli kompetencje społeczne,
      - kształtowali umiejętność logicznego myślenia, analizowania i rozwiązywania problemów,
      - wzmocnili swoją naturalną ciekawość.

      Ciekawscy trzecioklasiści

      Superbohaterzy nauki. Dokąd może nas zaprowadzić ciekawość?

      Dlaczego statek unosi się na wodzie? Jak działa fala dźwiękowa? Dlaczego Księżyc wygląda czasami jak rogalik? Na te i inne pytania potrafią odpowiedzieć uczniowie kl. 3b, którzy w roku szkolnym 2021/2022  uczestniczyli w projekcie edukacyjnym zorganizowanym przez Fundację Uniwersytetu Dzieci: Superbohaterzy nauki. Dokąd może nas zaprowadzić ciekawość? Zainspirowani poznawaniem swoich możliwości oraz poszukiwaniem wiedzy wyjaśniali mechanizmy działania wielu zjawisk przyrodniczych.

      Superbohaterzy nauki


     

    • Współpraca szkół partnerskich – „Rodzina Polonijna”

    • Współpraca szkół partnerskich  –  „Rodzina Polonijna”
      Oddział Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” w Białymstoku

      Z Suderwską Szkołą Podstawową im. Mariana Zdziechowskiego w rejonie wileńskim SP 19 współpracuje od 2007 roku. Realizacja wspólnie opracowanego programu ma na celu tworzenie przestrzeni dla dialogu pomiędzy uczniami z Białegostoku i polskiej szkoły w Suderwie na Litwie, budowanie więzi na bazie wspólnych zainteresowań oraz rozwinięcie kontaktów i współpracy pomiędzy szkołami.
      Współpraca w roku 2017 przebiega pod hasłem "Bliżej siebie". Zaplanowane zadania: udział uczniów w warsztatach historycznych, poszerzanie wiedzy na temat życia Polaków na Kresach, udział w XVII Międzynarodowym Marszu Pamięci Zesłańców Sybiru, przygotowanie wystaw prezentujących życie i działalności patronów ustanowionych przez Sejm RP na rok 2017.Jak co roku uczniowie, rodzice i nauczyciele wezmą udział w szkolnych konkursach „Przygoda z historią”, napiszą dyktando historyczne. Uczniowie SP19 we współpracy z Muzeum Wojska w Białymstoku przygotują i przeprowadzą, z okazji 11 listopada, dla mieszkańców i gości Grę Miejską „Z Piłsudskim po Białymstoku”

      Rok 2018 to „Wielkie sprawy w małych rękach”. Zadania zaplanowane w projekcie mają na celu upamiętnienie wydarzeń oraz osób związanych z odzyskaniem i utrwaleniem niepodległości przez Rzeczpospolitą Polską w związku z obchodami setnej rocznicy odzyskania niepodległości. Do realizacji zadań zaproszą dziadków, sąsiadów i rodziców. Wysłuchają ich opowiadań o przeszłości, której byli częścią. Zebrane materiały zostaną zaprezentowane w opracowanej przez nich książce. Z okazji 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości na 11 listopada przygotują kolejną edycję gry miejskiej.
      Uczniowie obu szkół przez cały okres realizacji projektu będą ponadto rozwijać samorządność w szkołach, samodzielnie organizować przedsięwzięcia, szukać sposobów na realizowanie działań charytatywnych. Wykorzystując nowoczesne techniki komunikacyjne uczniowie i nauczyciele będą dzielić się efektami, wspierać w rozwiązywaniu problemów.



      W ramach realizowanego wspólnie projektu Razem dla Edukacji odwiedzili nas nauczyciele z Suderwskiej Szkoły Podstawowej im. Mariana Zdziechowskiego w rejonie wileńskim. Gościli u nad od 22 do 24 lutego 2018r. W czwartek mieli okazję uczestniczyć w Dniu Otwartym Szkoły, ale najbardziej pracowity był piątek. Tego dnia obejrzeli ciekawe, aktywizujące metody pracy z uczniami podczas zajęć prowadzonych przez naszych nauczycieli. Mieli okazję przyjrzeć się rozwijającym różne umiejętności zajęciom w świetlicy szkolnej, widzieli pracę uczniów podczas lekcji języka angielskiego oraz matematyki  i przyrody. Uwieńczeniem tych prezentacji było przedstawienie przygotowane na podstawie dramatu Juliusza Słowackiego pt. „Balladyna”. Po południu odbyło się spotkanie projektowe, a wieczorem nasi goście obejrzeli spektakl w Białostockim Teatrze Lalek. Kolejnego dnia, po podsumowaniu pobytu w naszej szkole i ciepłym pożegnaniu, nasi przyjaciele wyjechali do Suderwy. Mamy nadzieję, że to spotkanie było  inspirujące dla nas wszystkich.



      Goście z Suderwy
      W dniach 23-25 maja gościliśmy w naszej szkole uczniów i nauczycieli z Suderwy. Wizyta ta odbyła się w ramach projektu Razem dla Edukacji. Pierwszego dnia miało miejsce spotkanie integracyjne obu społeczności szkolnych,  goście zwiedzili naszą szkołę, a później był czas na wspólne gry i zabawy. Po południu odbyła się piesza wycieczka po Białymstoku „Szlakiem Marszałka”. Przewodnik opowiadał o historycznych miejscach związanych z Józefem Piłsudskim, a także o zabytkach i atrakcjach turystycznych naszego miasta.
      Czwartek od rana dostarczył wielu atrakcji. Pierwszą z nich był spektakl w Białostockim Teatrze Lalek pt. „Szpak Fryderyk”, kolejną warsztaty interaktywne i obejrzenie ekspozycji  w Muzeum Wojska. Najwięcej pozytywnych emocji wywołał pobyt w parku linowym w Fastach. Wszyscy mogli korzystać z wielu atrakcji na świeżym powietrzu. W zależności od wieku pokonywali różne trasy linowe, bawili się na placu zabaw z pompowaną zjeżdżalnią i huśtawką, karuzelami, trampoliną, mega szachami, kręglami ogrodowymi, chińczykiem  gigantem oraz  megaślizgiem. Dodatkowo w  Strefie Nauki korzystali z młyńskiego koła, kołyski Newtona, powietrznej armaty, kalejdoskopu, fal w układzie wahadeł i innych atrakcji. Uwieńczeniem pobytu w parku linowym było pieczenie kiełbasek przy ognisku i wspólne rozmowy.
      Ostatni dzień upłynął na  spotkaniach w naszej szkole. Od rana samorząd szkolny opiekował się gośćmi. Uczniowie wymienili się pomysłami w zakresie organizacji życia szkolnego. Były wspólne dyskusje, wymiana doświadczeń i śpiew. Następnie miały miejsce zajęcia z robotyki, które bardzo przypadły do gustu wszystkim biorącym w nich udział. Po wspólnym obiedzie pożegnaliśmy naszych przyjaciół, obdarowując ich upominkami.
      Mamy nadzieję, że będą z radością wspominać pobyt w Polsce.

     


     

    • „Inspiring Schools – Aspiring Students”

    • W latach 2016 - 2018 szkoła realizowała projekt Erasmus+ pt. Inspiring Schools - Aspiring Students (Szkoła inspiracji - uczymy być lepszym) w ramach akcji  Edukacja szkolna - Partnerstwa Strategiczne Szkół. W ciągu dwóch lat nasi uczniowie wraz z uczniami z Turcji, Cypru, Bułgarii, Włoch i Hiszpanii wykonywali zaplanowane w projekcie zadania plastyczne, multimedialne,  językowe i sportowe oraz uczestniczyli w krótkoterminowych wymianach uczniów: 10 uczniów wyjechało na 5-dniowe wizyty do Hiszpanii, Włoch i Bułgarii. Koordynatorem projektu była nasza szkoła, prace zespołu nadzorowały nauczycielki języka angielskiego Jolanta Onoszko i Eliza Myć.

      Relacje z wszystkich wydarzeń oraz materialne rezultaty z realizacji projektu zamieściliśmy na oficjalnej stronie projektu i jej polskiej wersji:

      http://inspiringschools.weebly.com/

      http://inspiringschools.blogspot.com/


    • Erasmus+

    • W latach 2016 - 2018 szkoła wraz ze szkołami z Francji, Czech, Turcji, Gracji i Estonii, realizowała projekt Erasmus+ pt. Big Issues in Small Hands (Wielkie sprawy w małych rękach). Uczniowie zgłębiali ideę samorządności i jej wpływu na lokalną społeczność, nauczyli zarządzać funduszami, samodzielnie organizowali przedsięwzięcia oraz akcje charytatywnych.  Problematyka realizowana w projekcie odnosiła się do wzrostu samoświadomości, do poznawania i wykorzystywania własnych mocnych stron uczestników na polu zawodowym i osobistym, jak również do budowania systemu priorytetów - równości i wrażliwości społecznej.

      Oficjalne strony projektu:
      https://bigissuesinsmallhands.weebly.com/
      http://sp19erasmus.blogspot.com/

     

    • All About Us - Wszystko o nas

    • Ser­decz­nie dzię­kuję uczniom, nauczy­cie­lom i rodzi­com zaan­ga­żo­wa­nym w zada­nia pro­jek­towe. Dzię­kuję za wspólne chwile, za radość jaką daję praca w zespole i za to co się od sie­bie nauczyliśmy.
       

      Dnia 24 czerwca świę­to­wa­li­śmy Dzień Come­niusa z oka­zji zakoń­cze­nia pro­jektu “All About Us”. Zespół Come­niusa zor­ga­ni­zo­wał kon­fe­ren­cję z oka­zji zakoń­cze­nia projektu.Uczniowie opo­wia­dali o pro­jek­tach, w któ­rych uczest­ni­czyli w ciągu ostat­nich 2 lat. Trzy­na­stu uczniów, któ­rzy wyje­chali do szkół part­ner­skich z rado­ścią opo­wie­działo o swo­ich doświad­cze­niach, o miej­scach które zwie­dzili, rodzi­nach, u któ­rych gościli i o przy­jaź­niach jakie nawią­zali pod­czas pobytu. Upie­kli cia­sta i zapie­kanki wg prze­pi­sów naszych part­ne­rów, były one nagrodą za udział w kon­kur­sie na temat wie­dzy o kra­jach partnerskich.

      Jolanta Onoszko – koor­dy­na­torka projektu


      Come­nius we Francji

      W dniach 19-22 maja 2014r. miało miej­sce ostat­nie spo­tka­nie przed­sta­wi­cieli kra­jów part­ner­skich prze­wi­dziane w pro­jek­cie All about us na lata 2012-2014. Odbyło się ono w Quim­per, bre­toń­skim mie­ście, poło­żo­nym w północno-zachodniej Francji.

      Dotar­li­śmy tam po dzie­więt­na­sto­go­dzin­nej podróży. Miej­sce wydało nam się bar­dzo spo­kojne, wręcz opu­sto­szałe w pogodny nie­dzielny wie­czór. Urze­kło nas jed­nak swą archi­tek­turą i poło­że­niem – w cen­trum piękna kate­dra, nie­zwy­kłe domy, uro­kliwe uliczki oraz rzeka, a dookoła wzgórza.

      W ponie­dzia­łek rano cała spo­łecz­ność szkolna przy­wi­tała nas uro­czy­ście w Pry­wat­nej Kato­lic­kiej Szkole św. Józefa. Każda klasa repre­zen­to­wała inne pań­stwo i macha­jąc cho­rą­giew­kami kraju part­ner­skiego, rado­śnie nas pozdra­wiali.  Mogli­śmy też obej­rzeć przed­sta­wie­nie powi­talne – regio­nalną legendę. Póź­niej odwie­dza­li­śmy klasy w trak­cie lek­cji. Roz­ma­wia­li­śmy z uczniami oraz nauczy­cie­lami, aby porów­nać fran­cu­ską i pol­ską szkołę, a jed­no­cze­śnie poszu­kać cie­ka­wych pomy­słów. Wszy­scy byli bar­dzo otwarci i ser­deczni. Naj­bar­dziej wzru­szyły nas dwu­ipół­latki, które potra­fiły odna­leźć swoje miej­sce pod­pi­sane imieniem.

      Po połu­dniu zwie­dza­li­śmy piękne, stare śród­mie­ście. Tym razem ujrze­li­śmy mia­sto gwarne, pełne ludzi, z atrak­cyj­nymi restau­ra­cjami i skle­pami. Zupeł­nie inny obraz niż w nie­dzielny wieczór.

      Dru­giego dnia, oprócz obo­wiąz­ko­wej wizyty w kla­sach, mie­li­śmy oka­zję zwie­dzić ratusz i uczest­ni­czyć w roz­mo­wie dzieci z przed­sta­wi­cielką lokal­nych władz, która obja­śniała im, na czym polega praca mera oraz jak wygląda struk­tura poli­tyczna pań­stwa. Póź­niej odwie­dzi­li­śmy szkołę śred­nią Saint Yves, gdzie uczy się mło­dzież w wieku 13-16 lat. W tym samym cza­sie gościli oni u sie­bie dele­ga­cję z Anglii, Nie­miec i Włoch. Spró­bo­wa­li­śmy fran­cu­skich dań ser­wo­wa­nych w ogrom­nej sto­łówce szkolnej.

      We wtor­kowy wie­czór cze­kała nas praw­dziwa duchowa uczta pod­czas kon­certu dzieci pod kie­row­nic­twem Eve­lyne Stos­skopf z Quim­per w kościele św. Mate­usza. Nie­zwy­kłe było to, że wystą­pili wszy­scy ucznio­wie ze Szkoły św. Józefa, nawet ci najmłodsi.

      W środę wybra­li­śmy się na wycieczkę po oko­licy. Prze­cu­downy był rejs po rzece Odet. Pły­nę­li­śmy wśród lasów i kwit­ną­cych róża­necz­ni­ków, spo­śród któ­rych raz po raz wyła­niały się zamki i pałacyki.

      Gdy dotar­li­śmy do Béno­det, skąd widać rzekę łączącą się z oce­anem, oka­zało się, iż czeka nas pik­nik na plaży. Dzieci nie wytrzy­mały i pobie­gły do wody, my zresztą też. Po wspa­nia­łej uczcie z odro­binką pia­sku;) poje­cha­li­śmy do Con­car­neau, czyli “zamknię­tego mia­sta”, oto­czo­nego ze wszyst­kich stron murami warow­nymi. Po dość dłu­gim spa­ce­rze, uda­li­śmy się auto­ka­rem do Pont-Aven – ” mia­sta mala­rzy“, gdzie mię­dzy innymi two­rzył słynny Gau­guin. Tam, w spe­cjal­nym skle­pie, pró­bo­wa­li­śmy tra­dy­cyj­nych bre­toń­skich spe­cja­łów, któ­rych głów­nym skład­ni­kiem było słone masło. Odwie­dzi­li­śmy też małą pry­watną gale­rię z repro­duk­cjami dzieł rodzi­mych twórców.

      Ostatni dzień pobytu w Quim­per upły­nął nam w atmos­fe­rze szkol­nej. Ranek spę­dzi­li­śmy z klasą pani Anne, gdzie dzieci uczyły się tańca i pio­senki „Dwóm tań­czyć się zachciało” pod naszym kie­run­kiem. Wycho­dziło im to bar­dzo dobrze i obie­cali nam, że nauczą się pol­skich słów na pamięć.  Póź­niej odwie­dzi­li­śmy jesz­cze dwie szkoły: La Sabli­ère – odpo­wied­nik naszego gim­na­zjum z kla­sami dwu­ję­zycz­nymi oraz Le Parac­let Lycée, gdzie mło­dzi przy­go­to­wują się do zawodu deko­ra­tora oraz sty­li­sty, a także pie­ka­rza, cukier­nika, kucha­rza i kel­nera. Ucznio­wie ostat­niej klasy wła­śnie zda­wali swoje egzaminy.

      Tego dnia zwie­dzi­li­śmy też Muzeum Bre­ta­nii, a wie­czo­rem zapro­szono nas na poże­gnalne „nale­śni­kowe przy­ję­cie” w szkole, gdzie bie­sia­do­wali wszy­scy nauczy­ciele, ich przy­ja­ciele oraz rodziny gosz­czące uczniów, a także part­ne­rzy projektu.

      Dla­czego nale­śniki? Oka­zuje się, że to naj­bar­dziej tra­dy­cyjna bre­toń­ska potrawa. Kto by pomy­ślał… Znamy je w Pol­sce od dzie­ciń­stwa i wydaje nam się, że to spe­cjal­ność naszej kuchni. Jak widać świat wcale nie jest taki wielki i obcy, wię­cej nas łączy niż dzieliJ.

      Łączymy pozdro­wie­nia i zachę­camy do obej­rze­nia zdjęć.

      Dyrek­tor Elż­bieta Zim­noch oraz nauczy­ciele – Jolanta Onoszko i Alina Ciszewska


      Come­nius we Włoszech

      Ostat­nia wizyta part­ner­ska w ramach pro­jektu Come­nius odbyła się w dniach od 30.03 do 4.04. 2014 r. we wło­skim mie­ście Tor­to­reto. Uczest­ni­czyły w niej uczen­nice klasy V d: Julia Gar­buz i Ola Kar­piuk oraz nauczy­cielki : Jolanta Onoszko i Bożena Sepko.  Wło­chy przy­wi­tały nas sło­neczną, wio­senną aurą i wielką ser­decz­no­ścią i gościn­no­ścią gospo­da­rzy. Ucznio­wie przygotowali
      krótki pro­gram arty­styczny i pokaz talen­tów. Pod­czas pobytu w Tor­to­reto odwie­dzi­li­śmy szkołę pod­sta­wową, gim­na­zjum, przed­szkole i pięk­nie poło­żoną na wzgó­rzu filię szkoły pod­sta­wo­wej, z któ­rej roz­po­ście­rała się pano­rama na nie­mal cały region Abruzzo sły­nący z win­nic, gajów oliw­nych, szla­ków nar­ciar­skich i kon­nych oraz wielu zabyt­ko­wych mia­ste­czek. Zło­ży­li­śmy wizytę w urzę­dzie miej­skim i zosta­li­śmy przy­jęci przez Burmistrza.
      Tor­to­reto to miej­sco­wość poło­żona mię­dzy  Adria­ty­kiem i pasmem maje­sta­tycz­nych gór a€“ Gran Sasso. Można tu wspa­niale spę­dzić czas i odpo­cząć oraz spró­bo­wać prze­pysz­nego wło­skiego jedze­nia.  Zwie­dzi­li­śmy oko­lice miej­sco­wo­ści, mię­dzy innymi naj­więk­szą Euro­pie twier­dzę Civi­tella del Tronto, win­nicę, ogród zio­łowy. Gospo­da­rze zabrali nas też na wycieczkę do Rzymu.

      Wieczne Mia­sto oka­zało się nie­zwy­kłym miej­scem,€“ zatło­czo­nym, hała­śli­wym, żyją­cym w pośpie­chu a jed­no­cze­śnie monu­men­tal­nym, ponad­cza­so­wym, peł­nym zabyt­ków i histo­rycz­nych miejsc, oblę­żo­nym przez tury­stów. Odwie­dzi­li­śmy Par­la­ment Wło­ski, słynny Pan­teon, Schody Hisz­pań­skie, Piazza Navona, podzi­wia­li­śmy archi­tek­turę rene­san­sową i baro­kową pełną roz­ma­chu i prze­py­chu. W kościele pod wezwa­niem Igna­cego Loy­oli zoba­czy­li­śmy przy­kłady malar­stwa ilu­zjo­ni­stycz­nego autor­stwa Andrea Pozzo. Przy fon­tan­nie di Trevi wrzu­ci­li­śmy do wody monetę obie­cu­jąc sobie, że wrócimy.

      Pozdra­wiamy

      Jolanta Onoszko i Bożena Sepko

      A WEEK IN ITALY:

      http://prezi.com/giww9-qsfbog/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share



      Come­nius w Stambule

                  Stam­buł to olbrzy­mie i kolo­rowe mia­sto, które przy­wi­tało nas praw­dzi­wie… angiel­ską pogodą. Co zna­czy, że para­sola potrze­bo­wa­li­śmy bar­dziej niż oku­la­rów przeciwsłonecznych!

      Pogoda prze­stała mieć zna­cze­nie przy gorą­cym powi­ta­niu przy­go­to­wa­nym przez dzieci i nauczy­cieli ze szkoły naszych turec­kich part­ne­rów. Naj­młodsi ucznio­wie ubrani w kolo­rowe stroje wyko­nali tra­dy­cyjny ‘taniec-tupaniec’ a star­sze dzieci z prze­ję­ciem wyśpie­wały turec­kie pio­senki. Nie rozu­mie­li­śmy ani słowa, ale sądząc po towa­rzy­szą­cych gestach mogło to być o … pła­czą­cym króliku

      Potem zwie­dzi­li­śmy całą szkołę, wyglą­da­jącą  dość egzo­tycz­nie z powodu wiszą­cych na kory­ta­rzu por­tre­tów suł­ta­nów, turec­kiej pio­senki włą­cza­nej zamiast dzwonka i kebabu ser­wo­wa­nego w szkol­nym sklepiku.

      Już pierw­szego dnia na Come­niu­so­wym spo­tka­niu wymie­ni­li­śmy ksią­żeczki z legendą przy­go­to­wane przez uczniów naszych szkół. Nasz pol­ski Smok Wawel­ski ruszył w świat, a to, co ze sobą przy­wieź­li­śmy może­cie sami  przej­rzeć oso­bi­ście w biblio­tece szkolnej.

      Dru­giego dnia zosta­li­śmy zapro­szeni przez dyrek­tora innej, pry­wat­nej szkoły. Tam­tejsi ucznio­wie z dumą przed­sta­wili nam swój pro­gram zajęć z przed­się­bior­czo­ści, dzięki któ­remu pla­nują szybko zaro­bić swój pierw­szy milion

      Pod koniec wizyty wszy­scy koor­dy­na­to­rzy zgo­dzili się, Stam­buł to mia­sto które odbiera się wszyst­kimi zmy­słami, chło­nąc jego kolory, zapa­chy her­bat i przy­praw, smak kebabu i słu­cha­jąc tra­dy­cyj­nych dźwię­ków. To wszystko two­rzyło widać twór­czą atmos­ferę, gdyż zro­dziło się tam wiele fan­ta­stycz­nych pomy­słów na kolejne pro­jekty  z Comeniusem.


      Z Come­niu­sem w Niemczech

      W pierw­szym tygo­dniu grud­nia 2013, ucznio­wie  z klasy 6c Kor­ne­lia Rudak,Martyna Fajfer,Tomasz Sucho­dol­ski i Damian Michal­ski z 6d oraz nauczycielki:Jolanta Onoszko i Beata Sienkiewicz-Górska odwie­dzili part­ner­ską szkołę w Per­le­bergu w Niem­czech. Pię­cio­dniowa wizyta obfi­to­wała w wiele atrak­cji: ucznio­wie miesz­kali w domach swo­ich nie­miec­kich rówie­śni­ków, wraz z nimi uczest­ni­czyli w lek­cjach, zaprzy­jaź­ni­li­śmy się z dziećmi i nauczy­cie­lami z 8 kra­jów euro­pej­skich, a także: zwie­dza­li­śmy Ber­lin, kąpa­li­śmy się w ter­mal­nych base­nach, robi­li­śmy świą­teczne ozdoby a nawet wbi­ja­li­śmy gwoź­dzie. I to wszystko, a może i wiele wię­cej może­cie zoba­czyć na naszych zdjęciach.Tak będziemy wspo­mi­nać wizytę w Niem­czech, ocze­ku­jąc na następną w Turcji…



      MOBILINOŚĆ COMENIUSA W POLSCE

       czyli wizyta part­ner­skich szkół w naszej szkole!!!

      Za nami długo wycze­ki­wana wizyta uczniów i nauczy­cieli z part­ner­skich szkół bio­rą­cych udział w pro­gra­mie Come­nius. Od 30 wrze­śnia do 4 paź­dzier­nika gości­li­śmy 18 nauczy­cieli z Nie­miec, Fran­cji, Danii, Hisz­pa­nii, Anglii, Sło­we­nii i Włoch oraz 10 dzieci z Nie­miec, Sło­we­nii, Fran­cji i Włoch. Sied­mioro uczniów naszej szkoły gościło dzieci z zagra­nicy u sie­bie w domu: Mar­tyna Far­lej  i Kor­ne­lia Rudak z 6c  – Sło­wenki, Hania Żukow­ska z 6c – dwie Fran­cuzki, Tomek Sucho­dol­ski z 6c – dwoje Niem­ców, Ola Kar­piuk z 5d – dwie Niemki, Domi­nika Igna­to­wicz i Damian Michal­ski z 6d – dwoje Wło­chów. Nasi ucznio­wie opie­ko­wali się uczniami z zagra­nicy – zapro­sili do swo­ich klas na lek­cje, orga­ni­zo­wali czas po połu­dniu dostar­cza­jąc wiele atrak­cji: wycho­dzili do kina na film 5d, na łyżwy, do parku lino­wego, do krę­gielni, do kawiarni Wedel itp. Spę­dzi­li­śmy inten­sywne 4 dni pozna­jąc szkołę, mia­sto i oko­lice. Pod­czas gdy ucznio­wie z zagra­nicy brali udział w lek­cjach, nauczy­ciele zwie­dzali szkołę, weszli do klas powi­tać się i opo­wie­dzieć o swo­ich kra­jach. Zwie­dzi­li­śmy mia­sto, nasi part­ne­rzy nie­ustan­nie byli pod wra­że­niem zmian jakie nastą­piły w Pol­sce od czasu wstą­pie­nia Pol­ski do Unii Euro­pej­skiej – obej­rzeli wiele miejsc np. Operę Pod­la­ską, park fran­cu­ski przy Pałacu Bra­nic­kich, plac przy Rynku Kościuszki – w dużej mie­rze sfi­nan­so­wa­nych z fun­du­szy unij­nych. Nasi part­ne­rzy mieli też oka­zję poznać nasz region – w Supra­ślu odwie­dzi­li­śmy Muzeum Ikon i wzię­li­śmy udział w pisa­niu ikon, w Bia­ło­wiezy Rezer­wat Poka­zowy Zwie­rząt Muzeum Przyrodniczo-Leśne, Szlak Wiel­kich Dębów, a przy ogni­sku z sma­kiem kosz­to­wa­li­śmy pol­skie spe­cjały: bigos, gro­chówkę i sma­lec z grzy­bami. Dostar­czy­li­śmy naszym gościom mnó­stwo atrak­cji i nie­za­po­mnia­nych wrażeń.



      Z Come­niu­sem w Słowenii!

      Ostat­nia wizyta part­ner­ska w ramach pro­gramu Come­nius miała miej­sce w czerwcu w Sło­we­nii w miej­sco­wo­ści Novo Mesto. Udział w niej wzięły: uczen­nice Julia Chren i Kata­rzyna Ostrow­ska, oraz nauczy­cielki Kata­rzyna Kozłow­ska oraz Ewa Kulisiewicz.

      Sło­we­nia przy­wi­tała nas sło­neczną, lecz nieco kapry­śną wio­senną aurą. Już pierw­szego dnia Novo Mesto zauro­czyło nas swoim malow­ni­czym poło­że­niem, a gospo­da­rze przy­jęli nas bar­dzo cie­pło. Budy­nek gosz­czą­cej nas szkoły pod­sta­wo­wej w dziel­nicy Drska zasko­czył nas nie­zwy­kle nowo­cze­sną archi­tek­turą. Spo­łecz­ność szkolna przy­wi­tała gości krót­kim pro­gra­mem arty­stycz­nym, pre­zen­tu­ją­cym regio­nalne zwy­czaje i przy­bli­ża­ją­cym doro­bek kul­tu­ralny Słowenii.

      Pod­czas naszego pobytu w szkole part­ner­skiej odby­wał się doroczny Dzień Sportu, w któ­rym mie­li­śmy oka­zję aktyw­nie uczest­ni­czyć. Wraz z uczniami i nauczy­cie­lami bra­li­śmy udział w spe­cjal­nie przy­go­to­wa­nych zaję­ciach spor­to­wych, po któ­rych na każ­dego cze­kała nagroda w postaci zdro­wej prze­ką­ski. Wraz z innymi nauczy­cie­lami ze szkół part­ner­skich przy­go­to­wa­li­śmy pre­zen­ta­cje o naszych kra­jach i przed­sta­wia­li­śmy je sło­weń­skim uczniom. Uczest­ni­czy­li­śmy w warsz­ta­tach kuli­nar­nych, pod­czas któ­rych wspól­nie przy­go­to­wy­wa­li­śmy tra­dy­cyjne sło­weń­skie potrawy.

      Ucznio­wie 8 i 9 klasy zabrali nas na wycieczkę po mie­ście, wspól­nie podzi­wia­li­śmy piękne zabytki oraz uro­kliwą rzekę Krka. Odwie­dzi­li­śmy rów­nież muzeum arche­olo­giczne któ­rego eks­po­naty świad­czą o nie­zwy­kle boga­tej prze­szło­ści tych tere­nów. Bra­li­śmy udział w ofi­cjal­nym spo­tka­niu z wła­dzami miasta.

      Mie­li­śmy rów­nież oka­zje poznać naj­bliż­szą oko­lice. Wiel­kie wra­że­nie wywarło na nas poło­żone w górach jezioro Bled, na środku któ­rego znaj­duje się mała wysepka z prze­pięk­nym zam­kiem. Zwie­dzi­li­śmy rów­nież sto­licę Sło­we­nii – Lublanę, która urze­kła nas swoją uni­kalną archi­tek­turą z licz­nymi kamie­nicz­kami i mostami, a także zam­kiem, z któ­rego roz­po­ściera się zapie­ra­jąca dech w pier­siach pano­rama na całe mia­sto i wid­nie­jące za hory­zon­tem szczyty Alp.

      Cały pobyt obfi­to­wał w liczne spo­tka­nia gospo­da­rzy i gości, co pomo­gło nam wza­jem­nie się poznać. Zawią­zały się nowe przy­jaź­nie i zna­jo­mo­ści, a także zacie­śniły się kon­takty mię­dzy uczniami. Julia i Kasia, które przez czas pobytu miesz­kały u miej­sco­wych rodzin, dostały w pre­zen­cie pamiąt­kowe koszulki ze wspól­nymi zdję­ciami ich oraz sło­weń­skich koleżanek.

      Ewa Kuli­sie­wicz


      21 czerwca

      Dzień Strony Comeniusa!

      W pią­tek 21 czerwca zapra­szamy do obej­rze­nia strony inter­ne­to­wej Come­niusa, gdzie pre­zen­tu­jemy efekty dzia­łań pod­ję­tych w pierw­szym roku trwa­nia pro­jektu Come­niusa pt. All About Us. Zarówno my jak i nasi part­ne­rzy pre­zen­tują tam rela­cje z pro­jek­tów, kon­kur­sów i wszyst­kich innych dzia­łań prze­pro­wa­dzo­nych w swo­ich szko­łach. Można obej­rzeć cie­kawe prace pla­styczne, dowie­dzieć sie jakie kraje odwie­dził Rek­sio, jak widzą nas ucznio­wie z Hisz­pa­nii czy Anglii, ile trwają waka­cje we Wło­szech itd. Zapra­szamy do kom­pu­te­rów do sali 207 i 002 od godz. 9 do 11. Prze­wod­ni­kami po stro­nie będą koor­dy­na­torki pro­jektu pro­gramu Come­nius pt. All About Us Jolanta Onoszko i Kata­rzyna Kozłow­ska oraz ucznio­wie z zespołu Comeniusa.

      Zapra­szamy!



      Uwaga!  Ogło­sze­nie Comeniusa!

      29 wrze­śnia 2013 odwie­dzą nas ucznio­wie i nauczy­ciele z  part­ner­skich szkół w Niem­czech, Danii, Fran­cji, Wło­szech, Tur­cji, Sło­we­nii, Hisz­pa­nii i Wiel­kiej Bry­ta­nii. Spę­dzą u nas 5 dni i 5 nocy. Odwie­dzą mia­sto i szkołę. Ucznio­wie z zagra­nicy będą uczest­ni­czyć w lek­cjach, pojadą z nami na wycieczkę do Supra­śla i Bia­ło­wieży. Będzie oka­zja by roz­ma­wiać po angiel­sku i dowie­dzieć się wię­cej o kraju skąd uczeń pocho­dzi. Tym bar­dziej, że ucznio­wie z zagra­nicy będą noco­wali w waszych domach! Poszu­ku­jemy uczniów któ­rzy chcie­liby by ugo­ścić w swoim domu ucznia z zagra­nicy (zapew­nić noc­leg i wyży­wie­nie – śnia­da­nie, pod­wie­czo­rek). To wspa­niała oka­zja do nawią­za­nia mię­dzy­na­ro­do­wych przy­jaźni. Namów­cie rodzi­ców! Na zgło­sze­nia cze­kamy do 21 czerwca. Jeśli macie pyta­nia czy wąt­pli­wo­ści zapy­taj­cie nas!

      Jolanta Onoszko i Kata­rzyna Kozłowska


       

      Zespół Come­niusa

      ogła­sza wyniki Kon­kursu Informatycznego

      na „Pocz­tówkę z Polski”

      The win­ners are:

      I miej­sce: Kinga Kruk 6b

      II miej­sce: Mar­tyna Gie­giel 6a

      III miej­sce: Mał­go­rzata Fie­do­ruk i Wik­to­ria Sawicka 6d

      Wyróż­ni­li­śmy:

      Ulę Mie­dź­wiedź 6a,

      Martę Sewa­stia­nik i Nata­lię Reut 6d,

      Patry­cję Kościuch 6c

       Wasze prace otrzy­mali ucznio­wie i nauczy­ciele z naszych part­ner­skich szkół

      w Danii, Niem­czech, Anglii, Sło­we­nii, Francji,

      Tur­cji, Hisz­pa­nii i Włoszech!

      Gra­tu­lu­jemy!

      Bia­ły­stok, 24 maja 2013

      A post­card from Poland


      Aktu­al­no­ści Come­niusa
      Kolejna maskotka odwie­dza naszą szkołę w ramach pro­gramu Come­nius. Tym razem jest to pacynka Comi­bird z Danii. Można ją obej­rzeć jak i zdję­cia z naszej wizyty w Danii na wysta­wie na kory­ta­rzu na I pie­trze.

      Pozdra­wiamy
      Zespół Comeniusa


       Z Come­niu­sem w Danii!

      Dro­dzy ucznio­wie, rodzice i nauczy­ciele,
      chcia­ły­by­śmy podzie­lić się z Wami wra­że­niami z wizyty w szkole pod­sta­wo­wej w Danii w ramach mobil­no­ści Come­niusa, spę­dzi­ły­śmy tam cudowne 4 dni, spo­tka­ły­śmy cie­ka­wych ludzi, zoba­czy­ły­śmy jak wspa­niale funk­cjo­nuje duń­ska szkoła i zapra­szamy do obej­rze­nia zdjęć i lek­tury bloga.

      Pozdra­wiamy
      Jola Onoszko, Beata Purta i uczen­nice Hanna Żukow­ska i Mar­tyna Biadasiewicz


      Reksio’s Tour Round Europe

      W ramach euro­pej­skiego pro­jektu Come­nius, w któ­rym uczest­ni­czy nasz szkoła, maskotki ze wszyst­kich szkół part­ner­skich odwie­dzają inne szkoły bio­rące udział w projekcie.

      Nasz kraj repre­zen­tuje Rek­sio, obec­nie odwie­dza Niemcy. Rek­sio podró­żuje z pasz­por­tem, który wyko­nała Julia z 6a i w któ­rym Rek­sio zbiera pie­czątki szkół. Do paczuszki spa­ko­wa­li­śmy rów­nież pamięt­nik, w któ­rym ucznio­wie zda­dzą szcze­gó­łową rela­cję z pobytu w każ­dej ze szkół, płytę z muzyką ludową i film DVD o Rek­siu. Cie­szymy się, że dzieci w Euro­pie będą mogły zoba­czyć bajki naszego dzieciństwa.

      Do nas przy­je­chała ze Sło­we­nii maskotka kurki zwa­nej Slo­venką. Zapy­ta­li­śmy dla­czego kura. Otóż Sło­we­nia, jeśli spoj­rzeć na kon­tur kraju na mapie, ma taki kształt! Na pomysł takiej maskotki wpa­dły dzieci, wyko­na­niem zajęła się jedna z mam. Slo­venkę można zoba­czyć w sali 207, obej­rzeć pasz­port i wpi­sać się do pamiętnika.

      W kwiet­niu maskotki uda­dzą się w dal­szą podróż do innych part­ner­skich szkół. W ten spo­sób wszyst­kie maskotki odwie­dzą: Pol­skę, Niemcy, Danię, Anglię, Fran­cję, Hisz­pa­nię, Wło­chy, Sło­we­nię i Turcję.

      Zapra­szamy do obej­rze­nia zdjęć Slo­venki w Pol­sce i Rek­sia w Niemczech.

      Rek­sio i Slovenka


      Z Come­niu­sem w Wiel­kiej Brytanii!

      Podró­żu­jąc po Euro­pie w ramach pro­jektu Come­nius mie­li­śmy oka­zję być już w hisz­pań­skiej Gre­na­dzie, tym razem szkołą gosz­czącą była Ber­ry­mede Junior School w Londynie.

      Na miej­sce dotar­ły­śmy w nie­dzielę 2 grud­nia 2012r. i po zakwa­te­ro­wa­niu się w Acton Town Hotel wyru­szy­ły­śmy na reko­ne­sans po oko­licy. Naszym oczom uka­zały się typowe rzędy angiel­skich dom­ków i wik­to­riań­ska archi­tek­tura. Poczu­ły­śmy się praw­dzi­wie w Londynie.

      W kolej­nym dniu wraz z całą grupą wizy­tu­ją­cych osób uda­li­śmy się do szkoły. Przy­wi­tali nas  ucznio­wie wraz z nauczy­cie­lami i zapro­sili na ofi­cjalną inau­gu­ra­cję wizyty. Nie­sa­mo­wi­tym doświad­cze­niem było to, iż po wej­ściu na salę naszym oczom uka­zały się rzędy uśmiech­nię­tych dzieci róż­nych naro­do­wo­ści. Ber­ry­mede Junior School pro­wa­dzi bowiem edu­ka­cję dzieci emi­gran­tów i uchodź­ców z róż­nych stron świata. Tak więc uśmie­chały się do nas twa­rze dzieci róż­nych ras, kul­tur, tra­dy­cji i reli­gii. Jed­nym sło­wem nie­sa­mo­wity mię­dzy­na­ro­dowy tygiel.

      Pod­czas gdy opie­ku­no­wie uczest­ni­czyli w spo­tka­niach pro­jek­to­wych, nasze uczen­nice: Domi­nika Igna­to­wicz, Adrianna Dyle­wicz i Marta Wensław mogły uczest­ni­czyć w zaję­ciach lek­cyj­nych,  wymie­nić się szkol­nymi doświad­cze­niami oraz nawią­zać mnó­stwo nowych zna­jo­mo­ści ze swo­imi rówieśnikami.

      Orga­ni­za­to­rzy spo­tka­nia w Lon­dy­nie zapew­nili nam mnó­stwo nie­za­po­mnia­nych atrak­cji. Jedną z nich była wizyta w Par­la­men­cie Wiel­kiej Bry­ta­nii. Bio­rąc pod uwagę fakt, iż zapewne nie­wielu Bry­tyj­czy­ków miał taką oka­zję, poczu­li­śmy się bar­dzo wyróż­nieni. Zwie­dzi­li­śmy zatem prze­piękny Pałac West­min­ster­ski w Lon­dy­nie, który jest sie­dzibą Par­la­mentu oraz obej­rze­li­śmy od wewnątrz Izbę Lor­dów, gdzie pod­czas obrad zasiada ofi­cjal­nie Kró­lowa  Elż­bieta II oraz Izbę Gmin. Tego dnia mogli­śmy rów­nież zoba­czyć ścisłe cen­trum Lon­dynu, obej­rzeć jego pano­ramę z Lon­don Eye, pospa­ce­ro­wać brze­giem Tamizy, zaj­rzeć do Museum Madame Tus­saud, a także pojeź­dzić na łyżwach w Hyde Park i zaku­pić mnó­stwo pamią­tek w Win­ter Wonderland.

      Ostatni dzień wizyty prze­bie­gał pod hasłem: ”Inter­na­tio­nal Day at Ber­ry­mede!” Wszy­scy ucznio­wie Ber­ry­mede Junior School w ten dzień przy­byli w swo­ich naro­do­wych stro­jach. Wielu w towa­rzy­stwie swo­ich rodzi­ców, któ­rzy przy­nie­śli róż­no­rodne tra­dy­cyjne sma­ko­łyki swo­ich kuchni. Tu dopiero można było doświad­czyć cze­goś zupeł­nie nie­spo­ty­ka­nego, poczuć magię etnicz­nej róż­no­rod­no­ści świata, smak przy­gody i tesko­notę za kolej­nymi podróżami…

      Mał­go­rzata Rakus

      Zobacz zdję­cia…


       DNI COMENIUSA  

      24-25 PAŹDZIERNIK  2012

      Zapra­szamy na Dni Come­niusa!!! Nasza szkoła uczest­ni­czy w mię­dzy­na­ro­do­wym pro­jek­cie w ramach pro­gramu Come­nius – Part­ner­skie Pro­jekty Szkół pt.

      ALL ABOUT US. W ciągu dwóch lat ucznio­wie naszej szkoły i ucznio­wie ze szkół w 9 kra­jach euro­pej­skich  będą wyko­ny­wali wiele cie­ka­wych pro­jek­tów pla­stycz­nych, mul­ti­me­dial­nych, spor­to­wych i języ­ko­wych tak aby uczyć się od sie­bie nawza­jem i pozna­wać zwy­czaje panu­jące w Europie.

      W ciągu Dni Come­niusa pra­gniemy zapo­znać Was z pań­stwami, które uczest­ni­czą w projekcie:

      Niemcy, Fran­cja, Dania, Wielka Bry­ta­nia, Hiszpania,

      Wło­chy, Tur­cja i Słowenia.

      1) Każda klasa otrzy­mała przy­dział pań­stwa. Waszym zada­niem będzie przy­go­to­wać na 22 paź­dzier­nika  (ponie­dzia­łek) pla­kat lub parę pla­ka­tów z infor­ma­cjami o danym kraju:

      ● sto­lica i więk­sze miasta

      ● flaga

      ● język urzędowy

      ● lud­ność, powierzchnia

      ● naj­waż­niej­sze zabytki

      ● cie­ka­wostki np. typowe dania itp.

      Pro­simy o ter­mi­nowe odda­nie prac. Pla­katy zostaną potem wywie­szone na tabli­cach deko­ra­cyj­nych przy biblio­tece i sali 203.

      2) Na lek­cji angiel­skiego weź­mie­cie udział w grze szkol­nej pt. „Pod­chody z Come­niu­sem”, we  czwar­tek 25 paź­dzier­nik zapra­szamy na apel z kon­kur­sami. Chcie­li­by­śmy żeby­ście na apel prze­brali się w barwy flagi przy­dzie­lo­nego kraju. Na apelu wybie­rzemy z każ­dej klasy naj­le­piej prze­braną osobę a potem nagro­dzimy naj­lep­szych z najlepszych.

      Rów­nież na apelu repre­zen­tanci klas wezmą udział w kon­kur­sach na temat wie­dzy o part­ner­skich kra­jach, pro­simy o wcze­śniej­sze wyty­po­wa­nie 1 osoby.

      Mile widziane malunki flag na twa­rzy na apel.

      3) zapra­szamy do udziału w kon­kur­sie pla­stycz­nym pt. ”Zabytki Europy„ – zapre­zen­tuj­cie w dowol­nej tech­nice dowolny zaby­tek jed­nego z naszych part­ner­skich kra­jów – wię­cej infor­ma­cji na pla­ka­tach na korytarzu.

      ZAPRASZAMY DO WSPÓLNEJ ZABAWY!!!

      J.Onoszko, K.Kozłowska, E.Kulisiewicz


       Come­nius – Part­ner­skie Pro­jekty Szkół

      w naszej szkole!!!

      Pro­jekty part­ner­skie to współ­praca dwóch lub wię­cej szkół z róż­nych kra­jów UE, która skut­kuje przede wszyst­kim wymie­nianą doświad­czeń i ucze­niem się od sie­bie nawza­jem. Akcja ma na celu wzmac­nia­nie euro­pej­skiego wymiaru edu­ka­cji poprzez pro­mo­wa­nie współ­pracy mię­dzy­na­ro­do­wej, w któ­rej uczest­ni­czą ucznio­wie i nauczy­ciele z róż­nych państw członkowskich.

      Z przy­jem­no­ścią infor­mu­jemy, że w tym roku szkol­nym nasza szkoła otrzy­mała dofi­nan­so­wa­nie z budżetu Unii Euro­pej­skiej na pro­jekt pt. „ All About Us – Wszystko o nas”. To już drugi pro­jekt pro­gramu Come­nius w SP 19. W tej edy­cji w pro­jek­cie uczest­ni­czy aż 9 kra­jów part­ner­skich: Niemcy, Fran­cja, Dania, Wielka Bry­ta­nia, Hisz­pa­nia, Wło­chy, Tur­cja, Sło­we­nia i Pol­ska. W ciągu dwóch lat trwa­nia pro­jektu ucznio­wie z 9 kra­jów part­ner­skich wyko­nają wspól­nie wiele pro­jek­tów pla­stycz­nych, muzycz­nych, mul­ti­me­dial­nych, języ­ko­wych i spor­to­wych. Dzięki pra­com takim jak m.in. subiek­tywny prze­wod­nik po moim mie­ście, euro­pej­ska księga legend, euro­pej­ski kon­kurs talen­tów, man­dala tra­dy­cyj­nych potraw oraz spo­tka­niom pod­czas wide­okon­fern­cji, wymia­nie myśli i wra­żeń na blogu i stro­nie inter­ne­to­wej pro­jektu nasi ucznio­wie poznają bli­żej życie swo­ich zagra­nicz­nych rówie­śni­ków i będą pro­mo­wać pol­ską kul­turę i zwy­czaje w Euro­pie. W ciągu dwóch lat, 10 uczniów z naszej szkoły, naj­bar­dziej zaan­ga­żo­wa­nych w pro­jekt, wyje­dzie na 4-dniowe wizyty do szkół bio­rą­cych udział w pro­jek­cie. W paź­dzier­niku 2013 roku, my będziemy mieli przy­jem­ność gościć naszych partnerów.

      Na początku paź­dzier­nika odbyła się pierw­sza wizyta robo­cza w Gra­na­dzie w Hisz­pa­nii, w któ­rej uczest­ni­czyła pani Dyrek­tor Elż­bieta Zim­noch i koor­dy­na­torki pro­jektu Jolanta Onoszko i Kata­rzyna Kozłowska.

      Zapra­szamy do obej­rze­nia zdjęć z wizyty oraz zapo­zna­nia się z har­mo­no­gra­mem pro­jektu i opi­sem szkół partnerskich.

      Wszyst­kie dzieci chętne do udziału w pro­jek­cie zapra­szamy na zaję­cia pro­jek­towe w każdy ponie­dzia­łek w godz. 14:30 – 15.15 w sali 207 lub do włą­cze­nia­się do dowol­nie wybra­nego pro­jektu w ciągu roku szkolnym!


    • Projekt AIESEC Enjoy My Origin

    • Nasza szkoła uczestniczyła w innowacyjnym projekcie edukacyjnym Enjoy My Origin, organizowanym przez AIESEC, międzynarodową organizację studencką działającą w 113 krajach świata.

      Zajęcia języka angielskiego prowadzili studenci z różnych krajów przedstawiając dzieciom kulturę swoich krajów. Uczniowie mieli okazję obejrzeć ciekawe prezentacje multimedialne i wysłuchać opowieści na temat tego regionu świata.

      Zadanie projektu to wspieranie poziomu wiedzy, motywowanie do nauki języków obcych oraz aktywizacja uczniów. Zajęcia spotykały się z ogromnym zainteresowaniem uczniów, dały im możliwość bezpośredniego kontaktu z ludźmi i kulturą pokazaną pod kątem różnorodnych tematów związanych z geografią, przyrodą, tradycjami, codziennymi czynnościami i ciekawostkami z innych dziedzin życia. 

      W roku szkolnym 2012/2013 gościliśmy studentów z Chin, Wietnamu oraz Indonezji. Rok później odwiedzili nas studenci z Brazylii i Portugalii. Prowadzone przez nich zajęcia okazały się bardzo atrakcyjne zarówno dla młodszych, jak i starszych uczniów. Oprócz poznania ciekawostek o tych krajach, dzieci miały możliwość sprawdzenia swojej wiedzy w praktyce poprzez prowadzenie konwersacji.


    • Rok Szkoły w Ruchu SP 19

    • OGÓLNOPOLSKA AKCJA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ „ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE” ORGANIZOWANA W RAMACH ROKU SZKOŁY W RUCHU

      Działania podjęte przez nauczycieli wychowania fizycznego Szkoły Podstawowej nr 19 w Białymstoku na rzecz aktywności ruchowej uczniów.

      1. Wychowanie fizyczne – zajęcia edukacyjne /obszar nr 1/ – scenariusze lekcji, zdjęcia

      • Nauka techniki rzutu piłką tyłem znad głowy.
      • Rzut piłki do kosza po kozłowaniu po zwodzie piłką.

      2. Wychowanie fizyczne – alternatywne formy realizacji zajęć wychowania fizycznego /obszar nr 2/ – scenariusze lekcji, zdjęcia

      • Nauka podstawowych figur wybranych tańców towarzyskich – Argentyńskie Tango.
      • Nauka ćwiczeń wzmacniających poszczególne odcinki mięśniowe.

      3. Pozalekcyjne zajęcia sportowe /obszar nr 5/ – zdjęcia

      • X Otwarte Mistrzostwa  SP 19 w Tańcu Towarzyskim o Puchar Dyrektora Szkoły – listopad 2013r.
      • Cykliczne zajęcia na lodowisku MOSiR-u – 10. 2013r.- 04. 2014r.
      • Turniej Unihokeja Dziewcząt klas IV – marzec 2014r.

    • Owoce w szkole



    • W pro­gra­mie “Owoce i warzywa w szkole” uczest­ni­czą ucznio­wie klas I – III.

    • Mleko w szkole

    • Celem programu „Mleko w szkole” jest kształtowanie wśród dzieci i młodzieży dobrych nawyków żywieniowych poprzez promowanie spożycia mleka i przetworów mlecznych.

     

    • Szkoła przyjazna żywieniu i aktywności fizycznej

    • Program adresowany do szkół i przedszkoli w ramach zadania realizowanego w polsko-szwajcarskim projekcie współpracy nr KIK/34

     

    • Program „Edukacja i wdrażanie zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej”

      W roku szkolnym 2013/14 nasza szkoła przystąpiła do polsko-szwajcarskiego programu „Edukacja i wdrażanie zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej.

      Celem projektu to promocja zdrowego stylu życia, w tym zapobieganie nadwadze i otyłości poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej.

       

      Szkolny koordynator programu: Anetta Kocięcka

      Idea programu zakłada, że cała społeczność szkoły –pracownicy, uczniowie oraz rodzice podejmują wspólne działania na rzecz poprawy i utrzymania dobrego stanu zdrowia, samopoczucia poprzez zmianę zachowań żywieniowych oraz zwiększenie aktywności fizycznej.
      Zadania szkoły:

      – organizowanie wspólnych śniadań,
      – obiady zgodne z zaleceniami IŻŻ,
      – ograniczenie na terenie placówki reklam żywności i napojów niekorzystnych dla zdrowia,
      – organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, organizacja festynu zdrowotnego,
      – prelekcje i wykłady prowadzone dla uczniów i rodziców dotyczące tematu,
      – krzewienie wśród uczniów wiedzy kulinarnej zgodnej z zasadami zdrowego żywienia,
      – zmiana asortymentu w sklepiku szkolnym na prozdrowotny,
      – edukacja uczniów w zakresie aktywności fizycznej i zdrowego żywienia.
       

       


    • Doświadczyć historii


    • Projekt DOŚWIADCZYĆ HISTORII – SZKOŁA

      Doświadczyliśmy historii… uczestnicząc w projekcie Muzeum Wojska w Białymstoku.

    • Uczniowie naszej szkoły pod opieką pani Aliny Ciszewskiej zrealizowali film nawiązujący do II wojny światowej. Na początku były warsztaty historyczne, a później filmowe. Uczyliśmy się podczas sobotnich spotkań w muzeum, jak  nakręcać i montować film. W międzyczasie realizowaliśmy nasz pomysł. Dzięki uprzejmości pani Janiny Gryko, babci Hani, która udostępniła nam swój dom na działce, mieliśmy doskonałe miejsce do pracy i… zabawy.


    • Miejski Program „Wychowawca Podwórkowy”

    • Celem Miejskiego Programu „Wychowawca Podwórkowy” jest przeciwdziałanie patologiom społecznym oraz zapobieganie społecznie nieakceptowanym zachowaniom dzieci i młodzieży poprzez organizowanie im czasu wolnego oraz rozwijanie ich zainteresowań. Program adresowany jest do dzieci i młodzieży w przedziale wiekowym od 6 do 18 roku życia, mieszkających na białostockich osiedlach.
    • Wychowawcy Podwórkowi proponują ciekawe formy spędzania czasu wolnego tj. zajęcia rekreacyjne, sportowe, gry zespołowe, zajęcia plastyczne, artystyczne, wyjścia do kina, na wycieczki, itp. oraz oferują pomoc w rozwiązywaniu doraźnych trudności i problemów dzieci. Zajęcia są nieodpłatne.

      Więcej informacji dotyczących programu oraz harmonogram zajęć znajduje się na stronie: http://wychowawcapodworkowy.pl/

      Aktualny grafik zajęć na dany miesiąc oraz dane kontaktowe do Wychowawców Podwórkowych prowadzących zajęcia w Szkole Podstawowej nr 19 jest wywieszany na szkolnej tablicy ogłoszeń.”

      Katarzyna A. Kurowska Koordynator Dokumentacji i Współpracy Miejskiego Programu „Wychowawca Podwórkowy”

       


    • Akademia Finansów Banku Pekao S.A

    • Akademia Finansów Banku Pekao S.A to€“ cykl lekcji prowadzonych w Szkole przez pracowników Banku zachęcający do poznania prostych sposobów poruszania się po skomplikowanym świecie instrumentów bankowych. Akademia finansów Banku Pekao S.A ma na celu przybliżenie dzieciom najważniejszych zasad codziennego bankownia, innowacyjnych produktów, jak i gospodarowania swoimi oszczędnościami. Program zajęć jest dostosowany do wieku dzieci w poszczególnych klasach. Akademia Finansów Banku Pekao S.A trwać będzie od marca do maja 2014 roku.

      Idealnym dopełnieniem teorii poznanej podczas Akademii będzie Państwa wspólna wizyta z dzieckiem w oddziale naszego Banku. Zapraszamy serdecznie do oddziału naszego Banku w Białymstoku Aleja J. Piłsudskiego 11/2.

      RACHUNEK OSZCZĘDNOŚCIOWY DLA DZIECI MÓJ SKARB

      Teraz z rachunkiem oszczędnościowym „Mój Skarb” możesz uczyć swoje dziecko oszczędzania od najmłodszych lat. Nawet niewielkie kwoty wpłacane systematycznie przez Twoje dziecko na rachunek oszczędnościowy „Mój Skarb” (np. kieszonkowe, gotówka otrzymana na prezent urodzinowy czy komunię) po kilku latach urosną i pozwolą zrealizować jego marzenia. Im wcześniej Twoja pociecha zapozna się ze światem finansów, z tym większą łatwością wejdzie w dorosłość i odpowiedzialną samodzielność.

      Rachunek oszczędnościowy „Mój Skarb”:

      • nie pobieramy opłaty za jego prowadzenie,
      • można go otworzyć od dnia narodzin dziecka do 18 roku życia (umowa rachunku Mój skarb wygasa 30 dni po ukończeniu przez dziecko 18 lat, chyba, że wcześniej zostanie ona rozwiązana lub zostanie rozwiązana umowa konta osobistego wspomnianego wyżej),
      • oprocentowanie rachunku wynosi 2% w skali roku niezależnie od zgromadzonej kwoty (oprocentowanie zmienne), a odsetki dopisywane są do rachunku na koniec każdego miesiąca (środki oprocentowane są już od 1 grosza),
      • wpłaty na rachunek mogą być dokonywane w dowolnej wysokości gotówką lub przelewem,
      • zgromadzone środki można przekazywać bez utraty odsetek na dowolny rachunek bankowy wskazany przez Ciebie lub Twoje dziecko (dla którego prowadzony jest rachunek),
      • oszczędności podlegają ochronie Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.

    • Białostocki Tydzień Czytania Dzieciom

    • Białostocki Tydzień Czytania Dzieciom pod Honorowym Patronatem Wojewody Podlaskiego, Podlaskiego Kuratora Oświaty oraz Prezydenta Miasta Białegostoku został zainaugurowany w roku 2011.
    • Akcja jest organizowana przez Bibliotekę Pedagogiczną Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku, Szkołę Podstawową Nr 19 w Białymstoku oraz białostocki oddział Towarzystwa Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich. W ten sposób włączamy się w obchody ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom, którego pomysłodawcą jest fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”.

      Białostockie obchody tygodnia czytania rozpoczynają się na początku czerwca od uroczystej Inauguracji z udziałem Gości Honorowych – przedstawicieli urzędów, instytucji, mediów, reprezentantów Partnerów akcji. W kolejnych dniach czerwca w szkołach podstawowych Białegostoku odbywają się imprezy czytelnicze. Nauczyciele bibliotekarze zapraszają do czytania dyrektorów, nauczycieli, pracowników szkoły, rodziców, dziadków swoich dzieci.


    • Szkoła Odkrywców Talentów

      „Pomnażaj swoje talenty –

       – odważ się być mądrym”.

      Z praw­dziwą przy­jem­no­ścią infor­mu­jemy, że Szkoła Pod­sta­wowa nr 19 im. Mieszka I w Białym­stoku dołą­czyła do grona szkół, które otrzy­mały zaszczytny tytuł „Szkoły Odkryw­ców Talen­tów”.

     



    Jest to bez wątpienia powód do dumy, gdyż tytuł ten przyznawany jest szkołom, które w szczególny sposób odkrywają, promują i wspierają uzdolnienia dzieci i młodzieży. Tym samym znaleźliśmy się na ogólnopolskiej mapie Szkół Odkrywców Talentów.

    Znakiem rozpoznawczym wszystkich wyróżnionych szkół są pamiątkowe tablice umiejscowione w holu szkoły oraz certyfikaty.

    Dla „młodych talentów” rozwijanie zdolności to z pewnością wielka przygoda, ale też wysiłek i ciężka praca.

    Przyznany nam tytuł to uhonorowanie wieloletniej, systematycznej współpracy naszych uczniów i nauczycieli.

    Na stronie internetowej można zapoznać się z naszą ofertą dla uczniów i ich sukcesami.

     

    Szkoła Podstawowa nr 19 im. Mieszka I w Białymstoku
    E-mail szkoły: sp19@um.bialystok.pl
    Telefon
    tel. 85 73 23 000
    tel. 85 74 06 019
    Adres szkoły
    ul. Mieszka I 18
    15-054 Białystok
    Poland

    GODZINY PRACY SEKRETARIATU
    poniedziałek 7:30 - 15:30
    wtorek 7:30 - 15:30
    środa 7:30 - 15:30
    czwartek 7:30 - 15:30
    piątek 7:30 - 15:30

    Powrót na początek strony